Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fra fly til tog i EU (Generelt)

af mpp, 11/2 2022, 11:33 (1041 dage siden) @ dkat

Der er udsolgt på samme måde som vandflyveren mellem København og Aarhus er udsolgt: der er ikke så mange pladser til at starte med.

Så vidt jeg kan se kører der omkring klokken 2030 to nightjets syd fra Hamborg, hvoraf det ene tog deles og har to destinationer og det andet er et biltog. At de så bliver udsolgt er jo godt for operatøren, men det går lidt imod tanken om at især businessrejsende vil vælge (nat-)toget når alternativet er et fly, der altid har plads.

Der er også nat-IC og -ICE, der nok samlet bevæger mindst det samme antal mennesker som de rigtige nattog. Da jeg boede i Tyskland var der i hvert fald tit godt fyldt op på 2230 afgangen fra Hamborg til Frankfurt over Ruhr. I den billige ende kører Flixbus også om natten. Og så har DSB jo deres egen nat-IC3 fra Hamborg til København om sommeren.

Med andre ord: nattog er stadig et absolut nicheprodukt. Selv inde for togdrift om natten tror jeg det er usikkert hvor stor markedsandel nattogene har.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere

Jernbanebøger

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel. Pris 250 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak