Fra fly til tog i EU (Generelt)
De kan komme med nok så mange foreslag om forbedret billetsalg osv, men i sidste ende er der kun en ting der for alvor vil gøre udslag: Flere højhastighedsbaner. Danmark hænger gevaldigt bagud på det felt, men Tyskland nord for Ruhr-området/Hanover/Berlin er nu heller ikke for glimrende.
Jeg er helt uenig. Der kommer ikke bare en masse højhastighedsbaner. Det tager årtier at bygge noget, der alligevel vil være alt for lidt. Og selv hvis man gjorde det, vil det være så rasende dyrt, hvad de rejsende så skal betale for , og hvor stor er gevinsten egentlig ved, at nattog får udvidet rækkevidden med en time eller to?Det er tværtimod netop detaljerne omkring koncepterne, der vejer tungt. hvad enten man kalder det dagtog, nattog eller aftentog eller noget andet.
For så vidt enig. Men det vil næppe hænge sammen hverken økonomisk eller klimamæssigt såfremt nogle forestiller sig at diverse internationale tog fra Danmark skulle overtage bare 10% af de nuværende flypassagerer. Det ville kræve mere skinnekapacitet både i Danmark men ikke mindst ned gennem Europa.
Men indenfor de nuværende rammer bør man forsøge at få noget op at fungere. Men i den store klimamæssige sammenhæng batter det intet.
Altså den teoretiske kapacitet er sådan set tilstede. Man kan sende tog afsted med over 1.000 passagerer med få minutters mellemrum, hvad der må svare til noget i retning af, at man kunne klare kbh lufthavns daglige passagertal på 2-3 timer. Mange kan selvfølgelig ikke flyttes over men mange andre kunne måske. Men altså, det ville kræve en vilje, der slet ikke er til stede i Danmark, der nærmest er det eneste land uden flyafgifter og hvor statsministeren brugte nytårstalen på at tale fly grønne.
Alle lande har jo dyrket luftfarten. Jo flere fly, der ankommer, jo større chance for flere direkte forbindelser ud i hele verden, hvad der anses for væsentligt for handelsforbindelser osv. Det er vist logikken, og Danmark virker sidst blandt dem, der måtte tænke anderledes