Fra fly til tog i EU (Generelt)
For så vidt enig. Men det vil næppe hænge sammen hverken økonomisk eller klimamæssigt såfremt nogle forestiller sig at diverse internationale tog fra Danmark skulle overtage bare 10% af de nuværende flypassagerer. Det ville kræve mere skinnekapacitet både i Danmark men ikke mindst ned gennem Europa.
Kastrup have 30 mio passager i 2018 - det er rundt regnet 100.000 om dagen. Og jeg har fundet et meget gammel tal på 44.000 sæder i tog over Storebælt i døgnet. Det burde kunne lade gøre at transportere den mængde rejsende til Oslo og Stockholm, som er nr 2 og 3 som destinationer fra Kastrup. De lå omkring 100.000 om måneden. London ligger med 181.000 til dem i december 2018 - det er nok svære at flytte rejsende til tog på den destination, hvis man vil have rimelig rejsetider.Mvh
Steen
Der er nok ikke de store udfordringer mellem Kastrup, Arlanda og Gardamoen.
I 2018 var der vel normalt 2 fly i timen fra morgen til aften fra h.h. SAS og Norwegian mod Oslo og tilsvarende 2 mod Arlanda.
Da en del af passagererne givet har skullet videre med fly eller kommet med fly - så kunne højhastighedstog 1 x i timen givet klarer de 200- 300 flere rejsende.
Nej udfordringen er gennem Tyskland og nok også Østrig.
Her er det jo flyrejsende fra mange lande som med højhastighedstog skal rejsende på kryds og tværs gennem Tyskland eller blot til /fra en by i Tyskland.
Og hertil kommer ønsket om langt mere gods på skinner gennem især Tyskland.
Det tror jeg ikkeæøses indenfor de næste 40-50 år.
--
Søgaard Trinbræt
[Besvarer ikke indlæg hvor pågældende ikke kan holde en god tone!]