Deutsche Bahn bestiller 43 flere ICE 3neo (Trafikpolitik)
Det er i øvrigt en generel trend i Europa, at der anskaffes passagertog, der kan indsættes i andre lande (Trenitalia, SNCF, PKP, SJ og DB), da alle de "store" nationale sleskaber ved, at de vil få en mindre rolle på deres nuværende monopoler. Trenitalia kører jo eksempelvis fri trafik mellem Paris og Milano i konkurrence med TGV, mens både Trenitalia og SNCF starter op i Spanien i direkte duel med RENFEs højhastighedstog...
Ja, I midteuropa er det ret almindeligt. På en god dag i Zürich kan du se både Fransk TGV og TGV Lyria, Tysk ICE, Italiensk Frecciargento og Østrigsk RailJet og NightJet. SBB kører omvendt egne tog ind i de nævnte lande med deres Giruno, ICN/RABDe 500 og forskellige Stadler FLIRT-udrustninger til regionaltog.Vi kan håbe på at det nye signalsystem vil gøre den slags lidt mere tilgængeligt i Danmark.
Men det er jo ikke helt det samme, for SBB er operatør på alle de tog du nævner så længe de kører i Schweiz - altså togene køres i samarbejde og ikke i konkurrence. Ligesom togene mellem København og Hamburg har DSB som operatør mellem København-Padborg og DB mellem Padborg-Hamburg.Lasse nævner tog hvor der køres i konkurrence og Trenitalia er operatør på hele ruten mellem Paris og Milano, hvor kun Trenitalia billetter er gyldige.
Ja, det var blot ment som yderligere eksempler på at togselskaberne hernede stort set alle sammen indkøber materiel der kan køre i nabolandene, så man kan lave direkte forbindelser uden skift. Når DB som nævnt har indrettet ICE-togsæt til at kunne køre i Schweiz, så er det ikke utænkeligt at de kunne finde på at gøre det samme ifht. Danmark, specielt når signalprogram og elektrificering er gennemført. Kunne være fedt med direkte ICE til København.
Men det er også lidt særligt for Schweiz og Østrig der har så mange grænseovergange. Herhjemme vil man om et par år også have både Øresundstog, X2000, IC3, Vectron+Talgo og Lint som internationale tog. Hvis ikke Skånetrafikens udbud i 2019/20 mislykkede, så kunne man tilføje Stadler KISS til den liste.
Det er jo ikke fordi at hver grænseovergang i Schweiz har så mange forskellige togtyper når det kommer til stykket, især ikke dem der kræver et andet strømsystem (Frankrig og Italien).
--
Mvh Anders