Deutsche Bahn bestiller 43 flere ICE 3neo (Trafikpolitik)
Som det allerede er skrevet, betyder ”Neo” noget nyt eller ny / fornyelse. Kan også tydes som at genopleve eller kan tilknyttes til forhenværende. Det er nok derfor, Deutsche Bahn også betegner deres sidste bestilling som ICE 3neo, idet dette togsæt, betegnet som BR 408, er en fornyelse af forløberen ICE 3 (Velaro D) BR 407, som er i drift siden året 2017/18. Samme platform er Velaro D, men en modernisering og nye systemer kendetegner ICE 3neo, som et 4-strømsystemtog, også med en maks. hastighed på 320 km/t.
At dette ICE-togsæt vil kunne ses, også i Danmark, tvivler jeg på, da alene de 25 KV, som dette togsæt kan køre på, ikke alene danner grundlag for togkørsel i Danmark, idet danske sikkerheds- og radiosystemer også skal være installeret. DSB har jo valgt Talgo personvogne, trukken af litra EB lokomotiver, som skal køre bl.a. mellem København/Aarhus og Hamburg og til d.d. kan jeg ikke se nogen form for interesse fra Deutsche Bahn til at indsætte ICE- togsæt mellem Danmark og Tyskland.
Spurgt af uvidenhed:
Er der forskel på GSM-R-radioer i Danmark og Tyskland, så det kræver særlige radioer?