Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Deutsche Bahn bestiller 43 flere ICE 3neo (Trafikpolitik)

af Lasse Toylsbjerg Petersen, 2/2 2022, 09:04 (1023 dage siden) @ XAL Olesen

Trods en Covid-19 krise der ikke er afsluttet satser Deutsche Bahn på fremtiden og bestiller yderligere 43 ICE 3neo. Så på sigt er der 73 ICE 3neo på skinnerne. Her lidt på tysk:

Der er (har været) voldsom vækst på de tyske ICE tog - særligt efter højhastighed blev indført mellem München og Berlin. Kravet om siddepladser var så stort, at et meget hurtigt udbud blev gennemført i 2019-2020 med krav om, at leverandøren skulle stille med et komplet TSI godkendt højhastighedstog. På daværende tidspunkt var det kun Bombardier/Hitachis ZEFIRO V300, der kunne leve op til dette....og da der var andre planer med det tog, endte det med den (ganske fornuftige) løsning, at DB bestilte opgraderede ICE3 tog - herunder med Siemens egne bogier og deslige i stedet for Bombardiers.

Man snakkede allerede i 2019 om forventede op til 100 nye togsæt af denne type - men også en mere langsigtet erstatning for ICE1 og ICE2 på yderligere mindst 100 ICE togsæt - med toglængde på 400 meter....
Så der er brug for dem.

Om de kommer til Danmark? Tja, det vil tiden vise. Der er mange planer om at "komme til København" når Femerntunnellen er åben, og "når man nu alligevel er i København".
Til dén tid vil trafikken formentlig for alvor være "givet fri", så enhver kan gøre, hvad de har lyst til.

Det er i øvrigt en generel trend i Europa, at der anskaffes passagertog, der kan indsættes i andre lande (Trenitalia, SNCF, PKP, SJ og DB), da alle de "store" nationale sleskaber ved, at de vil få en mindre rolle på deres nuværende monopoler. Trenitalia kører jo eksempelvis fri trafik mellem Paris og Milano i konkurrence med TGV, mens både Trenitalia og SNCF starter op i Spanien i direkte duel med RENFEs højhastighedstog...

/Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak