Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

M4 + Linje F (+M5) (Generelt)

af Niels Bak, 23/12 2021, 11:14 (1068 dage siden) @ Banemanden

Nu anses ringlinjer jo ellers for noget rod rent driftsmæssigt, idet der ikke er endestationer at indlægge slæk i køreplanen på. Hvis man har to ringlinjer der skal dele spor på et centralt stykke, bliver det endnu værre.


Ringfinger er som sådan ikke en dum ide til metrodrift hvor man, ihvertfald i dk, ikke kører efter en decideret minutkøreplan. Cityringens CBTC system har en indbygget funktion der hele tiden sørger for at togene kører med den rigtige afstand til hinanden således at et tog der har holdt et minut længere ved en station straks kompenserer sammen med de andre tog, så den rigtige spredning opnåes.

Når togene kører i ring er det vanvittigt nemt at få jævnet driften ud igen. Det er det til gengæld ikke, når alt skal til en endestation. Det er både s-tog og den gamle metro et godt eksempel på. Ja og faktisk også M4


Det må også gøre en forskel at det er en linje, hvor togene kører så tæt som på metrosystemet. Med bare et par minutter mellem linjerne, bliver det forsinket tog jo blot til en aflysning og optræder i stedet som det næste rettidige - ingen problemer med fx at få tog nok til endestationen og vende, så man kan sende de næste rettidigt afsted.


Det er slet ikke sådan det fungerer. Man kører ikke med aflysninger, hverken hel eller del, i metro systemet i København.
Uanset hvor mange minutter der går mellem togene i metroen, jævner systemet dem ud så de kører med lige stor afstand.

Jeg taler om ud fra passagerens perspektiv, også selv om det rent teknisk ikke er en aflysning. Det er kun de passagerer, der oplever et stort hul mellem to tog, som oplever en forsinkelse. De øvrige kommer ganske vist med et andet tog end det som de ville være kommet med under normale omstændigheder, men for dem er forskellen ens.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak