M4 + Linje F (+M5) (Generelt)
Det hele kunne blandes sammen så M4 kører i en ring fra København H til Orientkaj og til Fiskerikaj videre til Eksperimentarium og Hellerup St. hvor der forbindes videre til Linje F der omdannes til metro videre mod Flintholm og så Ny Ellebjerg for til sidst at køre mod København H igen.
Nu anses ringlinjer jo ellers for noget rod rent driftsmæssigt, idet der ikke er endestationer at indlægge slæk i køreplanen på. Hvis man har to ringlinjer der skal dele spor på et centralt stykke, bliver det endnu værre. Det er svært at se at bøvlet retfærdiggøres af at give nogen forholdsvis få passagerer skiftefri forbindelse mellem nordhavnen og Ryparken-Nørrebro.
Den skitserede linjeføring til Hellerup giver jo heller ikke umiddelbart mulighed for at fortsætte sydpå i et 90° knæk. Skal der bygges en ny forbindelseskurve vest for stationen, kommer den til at gå durk gennem Mindelunden (næppe politisk muligt) eller også blive temmelig lang hvis den skal udenom.
--
Henning Makholm