Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nedklasserede sækbanegårde (Generelt)

af steenth, 22/12 2021, 01:03 (1070 dage siden) @ Henning Makholm
redigeret af steenth, 22/12 2021, 01:19

Kendes der på europæisk plan et sted, hvor man har gennemført en sådan løsning langt uden for centrum - og nedlagt den oprindelige sækbanegård? (Fredericia er næppe et repræsentativt eksempel, idet der ikke er indsat “lokaltog” eller letbane mellem den nye barmarksstation og den centrumsnære sækbanegård).


Kassel kommer måske i nærheden? Fjerntrafikken er flyttet til Kassel-Wilhelmshöhe cirka 3 km vest for sækbanegården Kassel Hbf, mens der stadig kører RB og RE til sidstnævnte.

Det svarer afstandsmæssigt til en ny station i Århus ikke for langt fra hvor banerne fra Skanderborg og Langå mødes (hvorimod fortalerne for at fjerne landsdelstrafikken fra Århus H vist hellere vil helt ud vest om Braband Sø).

Kassel-Wilhelmshöhe er stadig i byområdet, hvor der tidligere har været andre banegårde, mens Aarhus by ikke går så langt ud. Og højhastighedsbanen har også skaffet de fjerntog, som kørte på den direkte bane mellem Göttingen og Babra uden om Kassel.


Kassel er vel sådan cirka på størrelse med Århus eller lidt mindre -- men en langt større andel af fjerntogenes passagerer er gennemrejsende.

Kassel har et indbyggertal på 200.000 og Aarhus på 282.000.... Aarhus er for fjerntog mest en endestation, mens Kassel er et stop undervejes.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Billige jernbane T-shirts

Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak