Nedklasserede sækbanegårde (Generelt)
Jeg mener men skulle have bygget ny station ude ved Kløver bladet ( Brabrand) og så ha letbane/ lokaltog til og kører til centrum
Den “idé” dukker op fra tid til anden. Især græsrodsbevægelsen i Solbjerg er fortaler for den, idet de mener, at den vil kunne lægge Hovedgård-Hasselager i graven.Kendes der på europæisk plan et sted, hvor man har gennemført en sådan løsning langt uden for centrum - og nedlagt den oprindelige sækbanegård? (Fredericia er næppe et repræsentativt eksempel, idet der ikke er indsat “lokaltog” eller letbane mellem den nye barmarksstation og den centrumsnære sækbanegård).
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Porto. Her er den gamle (og i øvrigt sindsygt flotte) sækbanegård i centrum stadig i drift, men kun til regionaltog som alligevel har endestation i Porto. Intercitytogene er lagt ud på en ny banegård i forstæderne.
Flytningen skyldes nok også kapacitet, vil jeg tro, hvor det har været svært/dyrt at udvide den gamle banegård, som både har et begrænset antal spor og hvor adgangsvejen sker gennem en tunnel. Porto ligger i den nordlige ende af landet og jeg vil tro, at en del af intercitytogene har endestation her også alligevel.