Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hvad er Ekspresgruppens holdning til S-tog på lokalbanerne? (Generelt)

af mss ⌂, 22/11 2021, 17:14 (1097 dage siden) @ mikedk2100

Hvorfor er det så vigtigt for mange og i nogle tilfælde politikere, at skulle smadre de eksisterende lokalbaner. Er det fordi deres rettidighed er bedre end f.eks DSB´s at man gerne ser dem omlagt til S-tog eller andet? For Lokaltog i Nordsjælland fra Hillerød til Helsinge, vil det være en katastrofe, da man så ikke vil kunne komme til Tisvilde eller Græsted og Gilleleje. Men så langt er der ingen der tænker, de tænker heller ikke over hvor meget og dyrt det vil være at få S-tog fra Hillerød til Helsinge, da man skal lukke en stor mængde ubevogtede overkørsler. Traceen skal ændres så der bliver plads til køreledninger og meget mere. Men det er der sikkert ikke mange der tænker over, de tror det er "Bare lige". Lad nu Lokaltog køre på deres strækninger, de gør det faktisk rigtigt godt med meget få forsinkelser til glæde for de rejsende.


Der er jo en (ofte meget naiv) tankegang om, at passagererne selvfølgelig vender tilbage, når strækningen - efter at have været lukket i årevis, eller i hvert fald godt amputeret i årevis - åbner op igen, som en funklende ny bane.

Men virkeligheden er jo, at uanset køen på motorvejen, så er folk meget svære at få tilbage i toget, når de først har skippet det til fordel for bilen.

Præcis. DSB taber en generation af pendlere hver gang de (igen) lukker en strækning for en eller anden ombygning.
Bare tænk på hvor mange kunder man fik i butikken i 90erne da den faste storebæltsforbindelse åbnede. Det skabte en kæmpe omvæltning blandt folk med bil, men det var Banedanmark og politikerne fuldstændigt blinde overfor. De gav sig efter et par år til at lave brutale renoveringer af hovedstrækningerne, og fik på kort tid jaget alle de nye pendlere væk igen. Det samme stunt laver de igen og igen både på Kystbanen og S-banen. Så er det sporene, så er det sporskifter, så er det nyt signalprogram, elektrificering, udskiftning af det ene og det andet. Hver gang lukker man alt ned...

Åbenbart er det blevet fuldstændig umuligt at lave sporarbejder et skridt af gangen om natten som førhen. De moderne maskiner er efter sigende så dyre at de skal køre i døgndrift. Men har nogle regnet på hvad det koster (ækonomisk, samfundsmæssigt osv.) at lukke en jernbane?

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak