Ny bane Hovedgård-Hasselager (Generelt)
Jeg har tjekket Banedanmarks anlægsplan for 1. halvår 2021. Hovedgård-Hasselager og Vejle Fjord nævnes ikke. Kun banen på Vestfyn er med, da det projekt er sat igang. Anlægsstatus for 1. halvår 2021 fra transportministreret, som kommet samtidig med anlægsplanen, nævner de 2 projekter på listen af projekter, hvor VVM er klar... Men de 2 dokumenter har ikke fået indarbejdet hvad der er besluttet i Infrastrukturplan 2035 - det kommer først næste udgave, som kommer omkring nytår. Derudover har man koordineret projekterne, så man får en jævn fordelingen af dem i forligsperioden til 2035... For der er aftag penge til de 2 projekter.
Tidspunktet med 2030'erne er en udtalelse fra Henning Hyllested til et media, som jeg har prøvet at kigge efter igen... Men der er desværre ikke nogle opdateret dokumenter pt. omkring togfonden...
Af Banedanmarks anlægsplan for 2. halvår 2020 fremgår at:
Ny bane på tværs af Vejle Fjord kan have anlægsstart ultimo 2021.
Ny bane Hovedgård-Hasselager kan have have anlægsstart ultimo 2022.Min pointe er at signalsystemet og elektrificeringen således ikke kan være årsag til at man ikke starter anlæg nu.
Henning Hyllested har måske refereret til at det ikke kan være færdig før i 2030'erne.
Jeg har fundet ud, hvor jeg har hørt om det. Det var vist ved pressemødet for Infrastrukturplan 2035 i juni måned at udtalelsen kom. DR har skrevet om det uden at citere ham, men der er udtalelse fra Benny Engelbrecht:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/timemodel-mellem-koebenhavn-odense-esbjerg-aarhus-og-...
Efter at alle projekter er blevet vendt i forbindelse med forhandlinger med Infrastrukturplan 2035, så er de statusrapporter, som blevet udgiver før, ikke specielt relevante mere. For man har politisk har gennemgået alle projekter med de afhængigheder der er.