Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elektrificering af Niebüll-Dagebüll (Generelt)

af andersj, Aalborg, 31/10 2021, 14:19 (1210 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg Petersen


<- (BR 246 - styrevogn - mellemvogne - endevogn) - [Talgo lok - endevogn - mellemvogne - styrevogn]

Toget skilles i Niebüll: (Fortsætter til Westerland) [Fortsætter til Dagebüll]

Syd for Itzehoe er en BR 246 naturligvis ikke nødvendig.


Det er formentlig BR 245 du mener :-) Som jeg har forstået diskussionerne (dog fra sidste år), så skal BR 245 trække Talgostammerne inkl el-lok fra Itzehoe til Westerland og retur. I forhold til Dagebüll har der været spekuleret i at hele stammen kører dertil og altså en slags timedrift med IC-tog fra Hamburg til Niebüll, hvorfra man skiftevis kører til Dagebüll hhv Westerland. Dette gør selve driftskonceptet nemmere, da Dagebüll IC togene kan trækkes af BR 245 fra Itzehoe og til overleveringssporet til NEG; hvorfra Talgos el-lok kører til Dagebüll og retur. Med kortere stammer bliver kompleksiteten en del større. Rejsetiden fra Dagebüll til IC-destinationerne kan så også reduceres voldsomt.

Ja, BR 245. Det jeg stiller mig spørgerne overfor er behovet for 255 meter tog / 570 siddepladser hver time til Niebüll og især om man overhovedet kan håndtere så lange tog mellem Niebüll og Dagebüll - perronerne er jo langt fra lange nok. Man har vel heller ikke BR 245 nok til timedrift?

Jeg var med et IC tog en hverdag i januar 2020 fra Hamburg til Niebüll og havde en hel vogn for mig selv - timedrift kan måske svare sig på skiftedagene i højsæsonen, men man køber jo ikke sprit nye tog kun til at køre i højsæsonen.

Jeg antager at den oprindelige kontrakt er blevet ændret i et eller andet omfang, da den jo slet ikke forudså tog til/fra Dagebüll.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak