Elektrificering af Niebüll-Dagebüll (Generelt)
Der har været spekulationer om at togene til Westerland/Itzehoe bliver kortere så de kan køre sammenkoblet til Niebüll - der skulle komme mere officiel information omkring ECx/ICE L projektet fra Deutsche Bahn i den kommende tid, nu hvor togenes design er fastfrosset og er gået i produktion.
Hvordan skal det her forstås? Som om at man har overvejet at koble både traditionelle personvogne og en talgo-stamme efter samme lokomotiv, eller evt i en push-pull konfiguration med et lokomotiv til hver del af toget?Talgostammerne har jo mulighed for en endevogn med gulv i normal højde, så egentlig burde der jo ikke være noget til hinder for at man kobler en gruppe talgo-vogne og nogle almindelige vogne sammen i samme togsæt - med mindre selvfølgelig at koblingsmekanismerne ikke fungerer sammen, men jeg husker det nu som om at endevognen med højt gulv og traditionel bogie var tiltænkt at kunne koble med traditionelle vogne.
De traditionelle IC1 vogne udrangeres i disse år. Da Talgo-vognene jo er fast sammenkoblede så skal man bruge hver sin togstamme til hhv. Dagebüll og Westerland. Men med den oprindelige bestilling kan man ikke koble to stammer, da toglængden så vil være 510 meter. Så spørgsmålet er om man har ændret orden til nogle kortere togstammer, så man kan køre sammenkoblet til Niebüll.
Spørgsmålet om antal lokomotiver i et tog afhænger af om lokomotivet er låst til selve vognstammen, hvilke ofte ses på moderne push-pull tog som eksempelvis IC2/Twindexx. Hvis ikke det er låst så vil man godt kunne køre med følgende oprangering fra Itzehoe mod Niebüll:
<- (BR 246 - styrevogn - mellemvogne - endevogn) - [Talgo lok - endevogn - mellemvogne - styrevogn]
Toget skilles i Niebüll: (Fortsætter til Westerland) [Fortsætter til Dagebüll]
Syd for Itzehoe er en BR 246 naturligvis ikke nødvendig.
--
Mvh Anders