Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Elektrificering af Niebüll-Dagebüll (Generelt)

af andersj, Aalborg, 29/10 2021, 23:26 (1212 dage siden)

Da de nuværende klassiske lokomotivtrukne IC-tog til Westerland og Dagebüll i 2024 skal erstattes med de nye Talgo-tog, har NEG i samarbejde med DB undersøgt forskellige muligheder for at opretholde de direkte vogne til Dagebüll, da NEG's eksisterende togsæt ikke kan trække de nye Talgo-tog.

Man fandt hurtigt ud af at elektrificering af strækningen var den bedste løsning. Det betyder at Talgo togene skal trækkes med et diesellokomotiv fra Itzehoe til Niebüll, hvor de så kan køre for egen kraft til Dagebüll under køreledninger. Deutsche Bahn bestilte oprindeligt 23 Talgo tog med lokomotiv og 17 vogne med en længe på i alt 235 meter.
Der har været spekulationer om at togene til Westerland/Itzehoe bliver kortere så de kan køre sammenkoblet til Niebüll - der skulle komme mere officiel information omkring ECx/ICE L projektet fra Deutsche Bahn i den kommende tid, nu hvor togenes design er fastfrosset og er gået i produktion.

NEG har valgt at bruge master i cortenstål fra Banedanmark's mastesortiment.

NEG har også sonderet markedet for elektriske togsæt til regionaltrafikken. Her har man snævret sig ind til en af følgende løsninger:
- Nye togsæt fra Stadler
- Nye togsæt fra CAF
- Brugte BR 426 fra Deutsche Bahn
- Brugte ET 10 / "Neue Pendelzug" (NPZ) fra østrigske Montafonerbahn.

En PowerPoint præsentation omkring ovenstående kan downloades her: https://www.neg-niebuell.de/PDF/PDF-Infra/Oberleitungen/2021_10_25_Praesentation_OLA_Zw...

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak