De Grønne i Tyskland tænker også nattog! (Generelt)
, så man skal altså op i omegnen af deres hastighed for at få den mest konkurrencedygtige løsning, som også vil kunne tiltrække andet end feriekunder.
I Kina har Bombardier leveret CRH1E højhastighedsnattog (250 km/t)
https://en.wikipedia.org/wiki/China_Railway_CRH1I det tyske EU-formandskabs tid lavede man TEE 2.0 projektet, hvor 200 km/t var nok til attraktive natttogsforbindelser i takt med ny infrastruktur
https://www.bmvi.de/SharedDocs/EN/Documents/K/innovative-rail-transport-overnight-21-09...
Hvilket jo stadig er noget hurtigere end de "gamle" nattog, og dermed i stand til at give flere attraktive forbindelser over længere distancer.
De Grønne skriver ikke i deres forslag, hvad hastigheder de planlægger med, men flere af ruterne ligger langs højhastighedsbaner. Det konkrete tal eller om materiellet kan udnytte hastigheden på de aller hurtigste baner er heller ikke det vigtige. Pointen er, at nattog, som også tager det meste af enten den næste eller den foregående dag, vil stort set kun være attraktive for ferierejsende, med den dårlige økonomi i vintermåneder og på hverdage, som følger med. Hvis man skal satse på et fornyet nattogssystem, er man nødt til at imødegå det.
Det ligner det, at både TEE 2.0 og de Grønnes forslag gør i hvert fald til en vis grad. Begge indeholder da også forslag om infrastrukturforbedringer - altså hurtigere forbindelser.