De Grønne i Tyskland tænker også nattog! (Generelt)
Hej Anders
Jo det er korrekt at afdrag hører til likviditet og afskrivninger til regnskabsmæssig resultat, men hvis jeg var udlejer ville jeg beslutte at vognene skulle være afskrevet til 0 efter en langt kortere periode end 40 år. Afskrivningerne er udlejers og operatøren betaler en leje, som skal dække udlejers startinvestering og skabe positiv likviditet hos denne i denne meget kortere periode end 40 år.
Efter 10-20 år er disse vogne højst sandsynlig umoderne og uinteressante og samtidigt ved man ikke om markedet for nattog bliver ved at være der.
P.Jensen
Enig i at vognene nok skal afskrives over 10-15 år.
Men hvorfor er det at flytrafik kan gøre det så meget billigere?
Tag en rute f.eks. mellem København og Paris og køb et nyt Boing 737-800 fly til en pris af 750 mio. kr.
Selve flymaskinen kan tage 170 passager og burde nemt kunne klare 3 dobbeltture i døgnet.
Altså flytte max. 1020 passagerer mellem de 2 byer.
Her kan man få en billet tur-retur til ca. 1.000 kr.
Tag et nyt nattog hvor en vogn koster 30 mio kr.
I gennemsnit kan hver vogn tage ca 35 passagerer. Typisk vil der være 12 vogne i toget. Det koster alene for 12 vogne 360 mio kr.
Hertil skal der indkøbes et el-lokomotiv. Pris ???? - Måske nok omkring 75 mio kr.
For at sammenligne med nattoget skal der være afgang dagligt i hver retning - altså 2 lokomotiver og 2*12 vogne.
Samlet pris: 870 mio. kr. for nattogsløsningen.
Toget kan max have 12*35 passagerer = 420. Da der kører et tog i hver retning pr. dag bliver det på dagsbasis 820 passagerer.
Anskaffelsen er således ca. 120 mio kr højere ved tog end ved fly.
Antal passagerer der max kan transporteres på et døgn er imidlertid 200 flere med fly end med tog.
Flyrejsende skal desuden ofte ud i at bruge min 1 hotelovernatning af 1.000-2.000 kr.
Så flyrejsen med 1 overnatning koster den enkelte rejsende med fly tur-retur og 1 overnatning et beløb på mellem 2.000-3.000 kr.
Kan togrejsen i en sovekupe så gøres for 2.000-3.000 kr. tur-retur for 1 person?