De Grønne i Tyskland tænker også nattog! (Generelt)
"Tommelfingerregler" for priser:
El-lokomotiver: 25 mio kr/stk - Leasing fee 1.000 EUR/døgn - DSBs er nok lidt lavere, da de kun skal have AC udrustning, køre i DK-D og var med en forpligtende vedligeholdelsesaftale (som til dels kan kompensere for en lavere anskaffelsespris). 6-akslede lok er noget dyrere.
Styrevogne er billigere - særligt i drift, men kræver en engangsomkostning på homologering og design, og her har DSB naturligvis ikke villet "tage en for holdet" og finansiere en ny type styrevogn. Det er der så andre, der har gjort siden.
Vedligeholdelse er normalt ca. 200% af anskaffelsesprisen fordelt over 30 år (med udsving ved Revisioner, der forfalder ca. hvert 8. år - dvs hvert 8. år stiger vedligeholdelsen til omkring 300% af det "normale" niveau for år 1-7 osv).
Dertil kommer personaleomkostninger og energiforbrug. Til dine beregninger vil en "kilometerpris" på 50 kr. pr km, for et "skrabet" tog med minimumsbemanding sikkert være nogenlunde indenfor skiven.
/Lasse