Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Korsør gamle station

af Flemming, knivkær Strand, 29/5 2011, 14:57 (4930 dage siden) @ h087

hej

så er der kommet besked om signalerne i Korsør

citerer ordret

TU er TogUdkørsel

Signalet kan have grøn, hvid eller slukket..
Hvordan farven afgør kørsel, ved jeg ikke, men signalet var opsat, idet, der kunne rangeres på de samme spor som blev benyttet til udkørsel..
Så signalet skulle give et billede af, om der blev rangeret i området, og udkørsel ikke kunne finde sted samtidig..

mvh navnet

med venlig hilsen
henning - h087

der var jo mange steder rundt omkring ved DSB der var specielle og lokale signalopsætninger og betydninger ...
hvem ved mere

Hej Henning og alle andre

TU signalet er ganske rigtigt et togvejsudkørsel signal. (citat) "Togvejssignal for udkørsel. Signalet angiver med grønt lys hvilket spor der er stillet udkørselstogvej fra, samt at U-signalet viser "kør". Brandgult lys angiver at der ikke er stillet udkørselstogvej fra det pågældende spor, men signalet må passeres af et indkørende tog. TU-signaler opstilles før togvejssporenes sammenløb, og kan dubleres ved dårlige oversigtsforhold. TU-signaler slukkes ofte når der ikke er stillet togvej i den pågældende køreretning" (citat slut)

De lamper vi har bøvlet lidt med og som jeg må indrømme, fejlagtigt tog for TI signaler og da den ikke gik ville jeg have at de kunne vise gult og grønt lys, godt at noge fik mig ud af den vildfarelse ! :-D Altså lamperne bag på TU signalerne i Skørping, Horsens, Roskilde, Korsør og hvor de nu ellers har været opsat er repeter signaler. (citat)Repetérlys
Orientering om en signalvisning eller en indstillet togvej. Repetérlys placeres normalt over sporet og angiver med
- blåt lys, at der er stillet indkørselstogvej fra den pågældende retning,
- grønt lys, at der er stillet udkørselstogvej i den pågældende retning.
Repetérlys kendes fra ca. 1910 og frem på stationer med dårlige oversigtsforhold (perronhaller o.lign.); gået af brug 1998.
(citat slut) Det har forvirret mig (!) at ældre foto tilsyneladende viste signalerne med et andet udseende end på de foto bragt her i tråden, vedhæftede utydelige forstørrelse viser kilden til min forvirring - tak til alle bidrag de har været vigtige og gode brikker i puslespillet, jeg kunne lide at se farvefoto af bagsiden af TU signalerne.

[image]

Venligste hilsner

Flemming

PS Repeterlys / signaler har således ikke direkte nogen betydning for rangerbevægelser, med mindre man lokalt havde lavet en særlig instruks.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak