Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

TU-signaler med repetition

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/5 2011, 10:59 (4939 dage siden) @ jaer
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 20/5 2011, 11:20

Der er TU i (bl.a.?) Horsens og Skørping. Efter hukommelsen: Der er repetition i Horsens, men ikke i Skørping.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Jeg er nu ret sikker på, at der også er repetition i Skørpings TU-signaler.

MVH Jan

Jeg ville jo være et skarn, hvis ikke jeg i min "hjemby" kunne afsætte tid til en lille udflugt til nordenden af stationen. Så det har jeg gjort.

Som det fremgår af billederne, er der ikke repetition i Skørpings TU-signaler. I hvert fald ikke mere. Men visse ting indikerer, at der måske har været repetition. For hvis man kigger rigtig godt efter, kan man se, at der er "bolt-huller", der hvor repetionslamperne har været/kunne have været. Spørgsmålet er, om baggrundspladerne (alle) fra fødslen af er udstyret med disse huller. Eller måske er baggrundspladerne i Skørping "genbrug" fra en anden station. Eller måske har der været repetition i Skørpings TU-signaler.

TU-signalerne i Skørping er sandsynligvis fra 1950'erne og deres eksistens bringer et helt andet spørgsmål på banen: Hvorfor er der i nordenden af Skørping to TU-signaler og ét U-signal, når der i sydenden ingen TU-signaler er, men til gengæld to U-signaler (se tid 3:40 her)? Har det noget at gøre med, at der i perioden 1957-1975 var automatisk linieblok Skørping-Støvring-Ellidshøj og at et sådan anlæg har været "mere simpelt" med kun ét U-signal, end hvis der have været to U-signaler at holde styr på?

Et andet spørgsmål er: Hvis der har været repetition, hvorfor har der så været det? Formålet med repetition er vel, at lokomotivføreren kan se, om der er grønt eller gult lys i det TU-signal, som han/hun kun kan se bagsiden af. Men en sådan viden er vel "overflødig", når lokomotivføreren kan se U-signalets udvisende og der ikke er tvivl om, at U-signalets udvisende gælder for hans/hendes tog? Eller hvad?

Hvis man studerer billederne, vil man kunne se, at hvis lokomotivet har holdt efter TU-signalerne, ville det have holdt på et sted, hvor lokomotivføreren klart og tydeligt kunne se U-signalet. Og hvis toget havde været gennem spor 1, ville det på det tidspunkt, hvor TU-signalet er passeret og repetitionen kunne iagttages, allerede holde i spor 2 og dermed "spærre" for udkørsel fra spor 2.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Skørping Station, 18. maj 2011, set fra nord mod syd. Fra højre: Spor 3, spor 2, spor 1 og sidespor til læssevej. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen

[image]
[image]

Skørping Station, 18. maj 2011, nordenden af stationen set mod nord. Fra venstre: Spor 3, spor 2, spor 1 og sidespor fra læssevej. Spor 1 har afløb. I baggrunden ses U-signalet. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

[image]
[image]
[image]


Skørping Station, 18. maj 2011, bagside af TU-signaler i nordenden af stationen. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Veterantog kalender
Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak