Lereren i JP i dag (Trafikpolitik)
Poul
Nej ikke noget galt i din link.
Artiklen gør vel primært op med den (måske??) manglende logik af at vi i Danmark har en opfattelse af at vi skal have fjerntog og så køber regionaltog i stor stil - som så har max.hastighed på 200 km/t samtidigt med at nye strækninger anlægges til 250 km/timen.....
P.Jensen
Lederen ligner en kritik af DSB, men er i bund og grund en kritik af at man politisk har syltet Togfonden så der ikke er klarhed over hvornår eller om der kommer en "Timemodel". Jyllands Posten har trods det er en blå avis, altid været tilhænger af Togfonden og Timemodellen.
At man så får formuleret sig lidt kejtet i dagens leder og bl.a fremfører dette citat "Al sund fornuft tilsiger, at Folketinget burde have afvist kun at købe Coradia Stream for i stedet at have øremærket en del af bevillingen til togsæt, der kan køre mindst 250 km/ t samt opgraderet flest mulige strækninger til den hastighed." på trods af at Folketinget i 2018 godkendte køb af 200 km/t til erstatning af IC3, IC4 og IR4 sammen med en option der giver plads til indkøb af hurtigere tog til Timemodellen, hvis den bliver en realitet.
Det kunne dog være interessant med en beregning af køretiden for de nye tog med hhv. IC, ICL og ICL+ standsningsmønster mellem København og Aalborg inkl. de planlagte og finansierede hastighedsopgraderinger til 200 km/t mellem København og Middelfart samt Hobro-Aarhus og hastighedsopgraderingen til 180 km/t mellem Aarhus og Langå.
--
Mvh Anders