Lederen i JP i dag (Trafikpolitik)
Det som navnlig fejler i den franske beslutning er at indenrigsfly ofte er en del at en længere samlet flyrejse og skift mellen indenrigstog og flyforbindelser er absolut ikke nemme, såfremt togene ikke afgår direkte fra lufthavnsterminalerne. I flyforbindelser med skift kan din kuffert mm blive sendt videre med næste fly uden din egen håndtering. Beslutningen kommer til at stille rejsende fra fx Lyon til fx Asien væsentlig ringere end hvis man rejser til/fra Paris - noget lignende vil gøre sig gældende i Danmark, omend man i CPH har en fremragende jernbaneforbindelse som til/fra Jylland hurtigt kunne gøres endnu mere direkte.
Forbindelsesfly er ikke en del af forbuddet. Dvs. der må stadig gerne være indenrigsfly, men flyselskaberne må ikke sælge billetter til dem hvis ikke de inkludere en videre forbindelse.
Desuden er dette forbudet udvandet en del. Da Macron præsenterede forslaget i 2019 hed det at alt der kunne klare med tog på under 4 timer skulle forbydes (undtagen forbindelsesfly).
--
Mvh Anders