Høring om lokalbanernes fremtidige d&v - Resume (Trafikpolitik)
Problemet med finansiering og det er ikke hans resortområde. Det er regionerne finansiering som er problemet, hvor en fordeling af tilskud ikke blevet ajourført i årevis. Der er give penge til nogle projekter 2000'erne, som endnu ikke er blevet betalt tilbage endnu. Og aftalen den gang var at man skulle kigge på den igen med de næste fornyelsesprojekter - det er aldrig sket. Og det er i finansministeriets domæne.
Jo det er jeg med på. Men er det så ikke, som transportminister, hans opgave at udtale. Jeg anerkender der skal findes yderligere finansiering til dette område i regionerne. Jeg vil derfor gå til finansministeren og orientere ham om forholdene i mit resortområde og de behov der er hos jer i regionerne... I stedet for at lade det være op til regionerne alene??? Ja jeg er ikke politiker (gudskelov), men det ville da i mine øjne være en værdig måde som minister for et område at gå til sagen på.
Regionerne tager det op i forhandlinger med Finansministreret . Og det er kommandovejen... Det er et spørgsmål om penge og ikke teknik - det sidste kan transportministeriet håndtere - men magten på økonomi er over i Finansministreret.
Jeg mener stadig at det må være en ministers opgave at ligge pres på finansministeren for at der komme penge til hans resort område, uanset om det er kommuner, regioner eller staten selv... Hvorfor har vi overhovedet en ældre minister så? Alt det ligger jo i kommunerne... Kan man jo også sige...
"Problemet" ligger vel i at vi på den ene side ønsker at beslutninger om lokale forhold skal træffes lokalt, at man ikke må "spare op" og folketinget i den sidste ende reelt afgør hvordan de større udgifter skal fordeles og ikke mindst financieres.
Måske det var bedre at anlæg og vedligeholdelse af skinner, signaler og hvad der hører til af broer og viadukter lå i et statsligt regi.
Selve driften og kørende materiel lå forankret mere lokalt.
--