Signal og el på hovedbanen - prioriteringer? (Generelt)
Hvorfor at det nødvendigt med to værksteder til IC4, når vi ikke har alle de togsæt som vi havde regnet med? Der er et på Sjælland ud over det i Århus. Godt nok skal de nok også mere på værksted, men så meget?
Der er kun værksted til dieseltogsæt i Aarhus. Der kan laves mindre service i København.
Sikkerhed er selvfølgeligt altid en faktor som bør tages med i overvejelserne. Har der været nogle ulykker på de baner for nyligt af en karakter der kan undgås med de nye signaler?
Nej, heldigvis ikke. Men der er stadig en række høj-risiko steder hvor Kølkær-ulykken kan gentage sig. Altså krydsningssteder uden station, hvor det ene tog kører igennem med 120 km/t.
Jeg er ked af at høre om at det er trælst for de 40.000 indbyggere i Esbjerg. Hvad med de 250.000 i Århus plus dem i Vejle, Fredericia, Horsens, Odense?
Men de har jo komfortable IC3 tog? Hvis du forventer at komforten øges med de nye tog DSB er ved at anskaffe, så tror jeg du bliver skuffet. Der er lagt op til smallere tog med kortere sædeafstand der skal fungere som både regional- og fjerntog. Togene til Esbjerg og Sønderborg betjener også Odense.
--
Mvh Anders