Signal og el på hovedbanen - prioriteringer? (Generelt)
Jeg har kigget i rapporten Serviceeftersyn af Jernbanen, og her kan jeg se at man vil komme det nye signalsystem på en masse sekundære linjer, mens at hovedbanen er sidst til at få. Kigger man samtidig på elektrificeringen, så har man mere travlt med at elektrificere til Næstved og Kalundborg, end at elektrificere hovedbanen fra Fredercia til Århus, ligesom at signalprogrammet først til aller sidst når transit-korridoren Øresund-Padborg.
Det virker ikke super fornuftigt, da det er hovedbanen der binder det hele sammen og den der betjener flest passagerer og flest tog. Men det fastholder selvfølgeligt at det kun er DSBs materiel der kan køre på hovedbanen indtil 2030.
Hvis vi skal sikre bedst mulig service til brugerne, og set i lyset af at vi har har bedre styr på særligt signal-delen, bør den prioritering så ikke genovervejes?
Der er flere forhold der gør sig gældende:
1. Lint og Desiro tog var nemme at udruste med det nye signalsystem. Desuden er der på de fleste af disse enkeltsporede baner i dag ikke togkontrolanlæg, hvilket øger risikoen for uheld med frontalsammenstød markant. Togene bliver med det nuværende system ikke automatisk bremset hvis et stop-signal passeres.
2. IC4 får ikke det nye signalsystem og de bliver vedligeholdt i Aarhus. Dvs. Fredericia-Aarhus kan ikke få det nye signalsystem og elektrificering før IC4 er udrangeret. IC4 kan ikke udrangeres før der er leveret nye tog til at erstatte dem.
3. Der elektrificeres til Nykøbing F og Holbæk nu fordi det er her hvor eltogene leveres først (Vectron lokomotiver).
--
Mvh Anders