Resumérapporten og Nørrebro Station (Trafikpolitik)
Hvad er da traditionen for uregelmæssighed på de store sporvognslinjer i København?
Det er så mange år siden at der har kørt sporvogne i København, man ikke kan bruge det til noget nu. Og man kørte ikke i eget tracé. Man kan kun sammenligne med buskørslen, hvor man har haft konvojkørsel på linje 5 m.fl. i mindst 40 år. Man fik det ikke afskaffet med BRT.
Der er utallige sporvogns-/letbanelinjer med tæt drift i udlandet hvor endestationen består af to spor som ender blindt. Men før du nu skruer op for pessimismen så kan jeg afsløre at det rent faktisk stadigvæk fungerer.
Fint nok, men de strækninger er nok ikke plaget af konvojkørsel.
BRT burde give busserne fordele a la sporvogne i eget tracé, men erfaringerne med linje 5C viser noget andet.
Jeg kan anbefale dig at tage ud i verdenen og kigge dig lidt omkring (når det er sikkert igen naturligvis) og derved danne dig selv et oplyst grundlag :)
Der har jeg været. Kan du give nogle konkrete eksempler på, hvor det fungerer? Altså blindspor kombineret med konvojkørsel?
Jeg kan i øvrigt oplyse at sporvogne i modsætning til busser ikke kan "snige" sig udenom forhindringer. Biler kan man til dels forhindre i at komme i vejen. Hvis man vil.
Og nej, verden bliver ikke anderledes bare fordi man kalder sporveje for letbaner. Det er stadig nogenlunde det samme som BRT. Bortset fra at man ikke kan omlægge ruten ved trafikulykker, vejarbejder osv. Og ikke snige sig forbi forhindringer.