Havarikommisionens rapport om ulykken på Storebæltsbroen (Generelt)
Og svaret er at sættevognstraileren med overvejende sandsynlighed var læsset korrekt med hovedbolten – den såkaldte kongetap – på plads i skamlen, men at låsen, der skulle sikre sættevognstraileren på lommevognen, ikke fungerede korrekt.
JH
Det sker tilsyneladende fortsat!https://jyllands-posten.dk/indland/ECE11837777/db-cargo-koerte-med-loest-gods-efter-dsb...
Havarirapporten beskriver ganske godt, hvordan sjusk og sløseri var en hovedårsag til ulykken på Storebælt. For havde traileren siddet fastgjort som den skulle, så var 8 menneskeliv ikke gået tabt...At man stadig efter ulykken på Storebælt kan opleve, at der køres rund med defekte fastgørelsesskamler og at traileren er 'læsset' uden for skamlen, er en hån må de efterladte efter ulykken på Storebælt. Der tegner sig et billede af stadig sløseri og ligegyldighed. Heldigvis er TBBS gået ind efterfølgende og krævet en redegørelse omkring forholdene - man kan så håbe, at TBBS seriøst stiller krav omkring sikkerheden ved løs-trailere - for en ulykke med 8 dødsfald er åbenbart ikke nok.
Tilsyneladende er egen kontrol ikke tilstrækkelig.
Så måske man skulle overveje regelmæssige tilsyn af en uafhængig kontrolinstans og passende bødestraf til såvel personale ved vognene og især ledende medarbejdere hvis en trailer ikke er fastgjort korrekt.
Alternativt og måske bedre - en ny godsvogn med enten højere faste sider eller manuelt fastgørelse af den enkelte trailer.