Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Havarikommisionens rapport om ulykken på Storebæltsbroen (Generelt)

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 19/12 2019, 15:33 (1803 dage siden) @ Pyloriis

Og svaret er at sættevognstraileren med overvejende sandsynlighed var læsset korrekt med hovedbolten – den såkaldte kongetap – på plads i skamlen, men at låsen, der skulle sikre sættevognstraileren på lommevognen, ikke fungerede korrekt.

JH


Det sker tilsyneladende fortsat!

https://jyllands-posten.dk/indland/ECE11837777/db-cargo-koerte-med-loest-gods-efter-dsb...

Havarirapporten beskriver ganske godt, hvordan sjusk og sløseri var en hovedårsag til ulykken på Storebælt. For havde traileren siddet fastgjort som den skulle, så var 8 menneskeliv ikke gået tabt...

At man stadig efter ulykken på Storebælt kan opleve, at der køres rund med defekte fastgørelsesskamler og at traileren er 'læsset' uden for skamlen, er en hån må de efterladte efter ulykken på Storebælt. Der tegner sig et billede af stadig sløseri og ligegyldighed. Heldigvis er TBBS gået ind efterfølgende og krævet en redegørelse omkring forholdene - man kan så håbe, at TBBS seriøst stiller krav omkring sikkerheden ved løs-trailere - for en ulykke med 8 dødsfald er åbenbart ikke nok.

En anden ting der kan undre, er om DB Cargo overhovedet har en adm. direktør i Danmark ? Det er altid pressechefen der udtaler sig, mens direktøren 'gemmer' sig - det ville have sæt pænere ud, hvis direktøren selv havde taget mere af kommunikationen omkring ulykken og ikke blot overlade det til sin pressechef. Når SAS, DSB eller andre har haft ulykker med dødelig udgang, så træder direktøren frem - og sådan bør det også være. Det er engang direktøren der har det juridiske ansvar for 'biksen' !!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak