Havarikommisionens rapport etc. - kollisionsenergien (Generelt)
Lad mig først sige, at det følgende ikke er ment som en ufølsomhed eller forsøg på at gøre en tragedie til en 'regneøvelse', men for at illustrere at det er store kræfter, der har været på spil!
Jeg har hørt nogle (helt "almindelige" lægfolk) undre sig over, at en tom sættevogn, som jo trods alt ikke vejer så meget, kan forårsage så meget skade og at den ikke bare bliver 'puffet' væk, når den rammes af et tog der kører 120 km/t. Forestil dig, at du i din bil rammer en knallert.
Den markante forskellen er selvfølgelig, at sættevogne sad delvist fast på sin lommevogn.
hvis man regner lidt på tingene, kan man hurtigt forstå, at det ikke er uden grund, at hele forreste vogn blev voldsomt beskadiget (for at udtrykke det mildt).
I rapporten angives en kollisionsenergi på 10-14 MJ.
Det svarer til: 2,3-3,4 kg TNT eller 10-14 stænger 'gammeldags' dynamit.
Det svarer også til: Forreste vogn MG alene (ca. 40 t) kører ind i 'uflytbar' betonmur med 80-95 km/t eller at forreste vogn MG falder frit 25-35 m og rammer jorden - dvs. fx smides ud fra Rundetårn.
Så forstår man pludselig godt, at det havde dybt tragiske konsekvenser, at den sættevogn ikke sad korrekt fastgjort.
P.S. Som rapporten også angiver, har Lkf på L210 uden tvivl en stor andel i, at ulykken ikke blev endnu værre, idet han kørte 120 km/t pga. vejret i stedet for de tilladte 180 km/t. Ved sidstnævnte hastighed ville kollisionen have været meget, meget værre, for bevægelsesenergien øges jo med hastigheden i anden potens. Det er også derfor, at farten dræber på vejene.
--
Mvh Jonas, Valby
Jernbaneentusiast og togpassager til husbehov