Hybridlokomotiver (Trafikpolitik)
1200 tons med 60 km/t lyder da ikke ringe, hvis man så også kan køre en rimelig distance mellem opladninger.
Men nu er det jo ikke i morgen en eventuel elektrificerinc til Struer måtte blive gennemført, men snarere om 10 år, hvorefter der skal bruges mange årtier på i bedste fald at tjene pengene hjem. Så spørgsmålet er vel hvad batterier koster og hvad de kan om 20 år.Hertil kommer, at milliardinvesteringen jo i givet fald skal tages fra noget andet, formentlig andre baneinvesteringer.
Og så vil batterier for mig at se give en hel anden fleksibilitet for godstransport. Jeg aner ikke, hvad gods der køres fra struer, men i givet fald kunne det jo køres ned langs vestkysten på batterier.
At batterier overflytter udgifter til operatørerne burde ikke være relevant. Altså de betaler vel for at bruge skinnerne, og hvis der kan spares milliarder på dem, burde betalingen falde tilsvarende.
Jeg kan så oplyse, at der kører INGEN godstog til/fra Struer, det nærmeste er Herning. Godstogene fremgår af TKG, som ligger frit til gængelig på Banedanmarks hjemmeside.