Aarhus Letbane & økonomi (Trafikpolitik)
Det kan bare undre, hvorfor det tilsyneladende er så svært at få de her ting til at fungere i Danmark.
Det er såmænd ikke svært at forstå.
Ofte starter det med en god idé, som nogle driftige typer får prakket en flok politikere på.
Naturligvis skal der laves rapporter etc. og her går det ofte galt.
Har politikerne fået i hovedet, at det er en god idé, så skal rapporten vise dette.
Konsulenthusene er sjældent tonedøve, så der fifles med tallene.
En klassiske metode er, at sætte anlægsudgiften for lavt, overvurdere antal passagerer og undervurdere omkostninger til drift.
Og vupti - så passer business casen...…
Bevares, der findes konsulenthuse med integriteten i orden, som vil hælde forslaget ned ad brættet. Den type konsulenthus er så ikke specielt velset i visse kredse.Jeg afventer stadig rivegildet NÅR virkeligheden banker på i Odense og København - for det kommer.
Faktisk havde det været mere ærligt hvis politikerne havde sagt "vi vil have en letbane - uanset prisen. Det er muligt det koster nogle buslinjer livet, men så må det være sådan"......men det bliver du næppe genvalgt på.
Nja, det kan man jo sige om alting. Danmark virker bare påfaldende dårlige til at gennemføre baneprojekter ift fx motorveje eller broer. Det er som om landet bare er gearet til at styre processen med motorveje både politisk, finansielt og teknisk. Det sidste er selvfølgelig også nemmere med veje, hvor man ikke skal planlægge og være ansvarlig for driften efterfølgende.
Men alligevel. En så vanvittig lang nedlukning af Grenåbanen ( der havde voldsom vækst før lukning) er næsten ubegribelig. Og så er der endda stadig mangler, der ikke bare gør driften ustabil men sikkert også vil betyde senere lukninger. Det er simpelthen for ringe. Måske forstår man bare ikke vigtigheden af pålidelig drift.
Jeg har i øvrigt heller ikke forstået, hvorfor Vestfyn undersøges af Vejdirektoratet. Er der slet ingen bane- kompetence i landet?