Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Aarhus Letbane & økonomi (Trafikpolitik)

af Peter Christensen, 7/9 2019, 14:24 (1903 dage siden) @ ThomasTT

Det kan bare undre, hvorfor det tilsyneladende er så svært at få de her ting til at fungere i Danmark.

Det er såmænd ikke svært at forstå.
Ofte starter det med en god idé, som nogle driftige typer får prakket en flok politikere på.
Naturligvis skal der laves rapporter etc. og her går det ofte galt.
Har politikerne fået i hovedet, at det er en god idé, så skal rapporten vise dette.
Konsulenthusene er sjældent tonedøve, så der fifles med tallene.
En klassiske metode er, at sætte anlægsudgiften for lavt, overvurdere antal passagerer og undervurdere omkostninger til drift.
Og vupti - så passer business casen...…
Bevares, der findes konsulenthuse med integriteten i orden, som vil hælde forslaget ned ad brættet. Den type konsulenthus er så ikke specielt velset i visse kredse.

Jeg afventer stadig rivegildet NÅR virkeligheden banker på i Odense og København - for det kommer.

Faktisk havde det været mere ærligt hvis politikerne havde sagt "vi vil have en letbane - uanset prisen. Det er muligt det koster nogle buslinjer livet, men så må det være sådan"......men det bliver du næppe genvalgt på.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail
Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak