250 km/t Ringsted-Odense er ikke nødvendigt for Timemodellen (Trafikpolitik)
Rigtig. Derfor skal højhastighedstog og godstog som udgangspunkt ikke benytte samme sppr. Men det udelukker ikke at dud af 4 spor er de 2 inderste til godstog og regionaltog medens de 2 yderste er til højhastighedstog og evt hurtigere regionaltog.
Der er ingen logisk grund til at højhastighedstog og godstog skal følges ad. Tværtimod. Nogle steder kan det være nødvendigt, men de har brug for forskelligt sporlayout, forskellige adgange til stationer/terminaler, skal forbindes til forskellige knudepunkter og lignende.
Hvorfor tværtimod?
Det er bestemt ikke utænkeligt at lastbiler fremover bliver henvist til jernbanen ifald de skal i transit i Danmark. Alene Scandlines overførte sidste år 500.000 lastbiler sv.t. til ca 800 lastbiler i hver retning mellem Gedser/Rødby & København.
Jeg kender ikke tallet som kommer til og fra Tyskland og skal videre til Norge og Sverige - men det er sikkert af nogenlunde samme størrelse.
Så det vil h.h. i Jylland og på Sjælland give arbejde til min 2 "rullende" landeveje i timen.
Dertil kommer - medmindre svenskerne fravælger Danmark som transitland - flere godstoge ned gennem typisk Sjælland til Fehmern eller fortsat over Storebælt.
Så vil vi noget med klimaet, vil vi reducere generne på landevejene skal der udbygges.
Og her giver det god mening at godstoge kan undgå mange af de nuværende stationsbyer ved at køre langs højhastighedsspor.
Hvorfor det skulle give problemer kan jeg ikke se. Det er overvejende godstoge som ikke skal stoppe eller udveksle gods i Danmark.
Ja enig. Derfor skal man overveje om hvor mange steder man fremadrettet mellen Ringsted og Aarhus og ned mod Padborg skal nøjes med 2 spor evt med 2 spor mere som der er lagt op til på Vestfyn.
Øh ja, på Vestfyn laver man to spor mere for at afhjælpe de to eksisterende spor. Videre mod Aarhus vil man doble sporene gennem/forbi Vejle (med en bro) og mellem Horsens og Aarhus. Men det er rettet mod hurtige passagertog. Mod Padborg giver det mening at lave det sidste stykke dobbeltsporet, men givet at Femarn vil tage meget af transittrafikken er der nok ikke nogen grund til at udvide helt vildt der.
På sigt at have rådighed over 4 spor må alt andet lige give mere sikkerhed for at undgå forsinkelser, kunne lave sporarbejder uden at genere kunderne og støjgenerne kan reduceres.