Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

250 km/t Ringsted-Odense er ikke nødvendigt for Timemodellen (Trafikpolitik)

af Pylorus, 19/6 2019, 15:08 (1986 dage siden) @ mpp

Timemodellen er ganske givet "baglænsregning". Man har startet med et mål om at man skal have afgang fra de største byer hver hele time i begge retninger og så set på hvad der skal til at nå det. Odense–Aarhus er givetvist det dyreste sted at opgradere, men projekterne er stadig med der. Man kunne givetvist billigere nå i mål med København–Aalborg på 3 timer, hvis der ikke skulle være en time mellem de mellemliggende stop.

Jeg synes som udgangspunkt det giver god mening at se på hvor man kan opgradere sidenhen, uanset om det så bliver med flere stop undervejs (f.x. i Ringsted mellem København og Odense) eller man bare vil køre hurtigere. Når man snakker om København–Fredericia med 250 km/t er det givetvist stykket mellem Odense og Ringsted der skal opgraderes, da der både øst for Ringsted og vest for Odense allerede er planer om baner til 250 km/t. Det er en udemærket vision, men det kræver selvfølgeligt nogle nærmere studier at se om fordelene står mål med prisen.

Hvis man ligefrem skal anlægge helt ny bane giver det kun mening såfremt man allerede fra starten planlægger drift med 300 km/h og reservere arealer til 3. og 4 spor. Langt billigere end senere at skulle udvide eller når skinnerne skal fornyes. Her vil man kunne starte med at lægge de "manglende 2 spor og dermed få 4 spor.
Ja det koster - men er billigst på den lange bane - noget vi ikke er gode til i dette land


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Veterantog kalenderBillige jernbane T-shirts


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak