Frederiksværkbanens bogievogne - part one
Da jeg genlæste den gamle tråd om HFHJ-boggievogne, kom jeg til at tænke på at det var dog nærmest hele DSB restlager af personvogne banen havde anskaffet.
Foruden de 2x2 egne stålvogne var det jo mange ex-DSBvogne dervar tale om. Hvad skulle man egentlig med så mange? Y-togene udførte jo det meste, og man havde indtryk af at mange ex-DSBvognene bare henstod på hundested ST, og nogle aldrig kom i drift?
Det er også den konklusion jeg er kommet frem til, nemlig at en hel del af de mange CO-vogne aldrig kørte på HFHJ. Måske var det en form for beredskab, for i 1967 hvor planlægningen omkring afskaffelsen af de gennemgående tog foregik, mente man vel at der skulle være tilstrækkelig reservekapacitet i Hundested til HFHJ. Og det er rigtigt at det vist var hele DSB's restlager af CO-vogne og at DSB derefter vist kun havde CP-vogne tilbage.
Og lige - tilrettelser af part one og efterfølgeren er ikke glemt