Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Frederiksværkbanens bogievogne - part one

af neald, 20/3 2011, 12:24 (4998 dage siden) @ UTJ

Til UTJ. Det er jo rigtigt, at Frederiksværkbanen blev anlagt meget spartansk, men inden forlængelsen til Hundested nåede man dog at indkøbe B13,B14,B15,C24,C25,D72 samt damplokomotiverne No 4 og No 5 fra Borsig og Henschel. Kuhlman gik på brugtindkøb efter 1. verdenskrig og kom hjem damplokomotiv No 7 (tidl. GJ) samt kupevognsantikviteterne A1 og C27. Man var hurtigt ude med en Triangelvogn 1923 m. påhængsvogn (M1 og M2) Kuhlman omlitrerede straks C27 til M3 for at se om Triangelvognen kunne slæbe to påhængsvogne. Det kunne den godt indtil sammenstødet ml. Borup og Skævinge m. damploko No 1 i 1926. Så skulle Kuhlman have solide motorvogne (M2 og M5). Damploko No 6 og C26 samt D73 stammer rigtigt nok fra Hundestedbanens åbning, og det var vel ved forlængelsen, at man for alvor fik en stor (sommer-)trafik.
Med hensyn til boggievognene er efter hvad jeg ved B51,B52,B53,B54, der blev omlakeret i creme/rød. B50 var nyrevideret i 1961, men blev ikke omlakeret, B55 blev det heller ikke. B52 mener jeg, at have set i drift så sent som i 1970. B53 så sent som i 1967. I øvrigt ønskede Kuhlman sig i forb. m. privatbanekommisionens betænkning i 1956 een eller flere boggievogne (hvilken driftsbestyrer kunne ikke tænke sig det, Thage ønskede sig jo også en GDS C43 og C44). Der løb jo iøvrigt lokalt DSB CL vogne med i nogle af løbene, hvis de var til rådighed. Der har været mange passagerer og få vogne. Tak for fin indføring i emnet. M. v. h. Niels Carlsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak