Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

er det hele regnet med? (Trafikpolitik)

af ThomasTT, 22/10 2018, 18:29 (2226 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ofte læser vi om at anlæg af jernbaner, udvidelser eller opgraderinger ikke kan betale sig samfundsøkonomisk, om så jernbanen er gratis at anlægge. Hvor i mod en motorvej mellem to Jyske marker sagtens kan betale sig.

Her er en lille artikel der er endnu en pind på det bål. Artiklen handler om motorvejsudvidelsen mellem Århus og Skanderborg. Jeg vil på ingen måde gå så vidt som til at kalde de to byer for marker. Men jeg synes godt nok, at artiklen jubler over nogen håbløse små tidsgevindster.
Pendler du i bil mellem Skanderborg og Århus i den mest trafikerede time hver retning 220 dage om året, så sparer du nu 24 timer på et år.
HURRAAAAHHHH!!!!!!!
Det har kostet 523 millioner. Du sparer dermed lidt over 3 minutter hver gang, men det er kun hvis du kører i spidsbelastningen.

Motorvejsudvidelse virker: Pendlere sparer et døgn om året

Den interne rente på motorvejsudvidelsen Aarhus Syd-Skanderborg Syd er på 6,3-8,7%. Det er faktisk en pæn høj forrentning, når man sammenligner med andre projekter.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Ja den var billig, fordi man helt undtagelsesvis kunne udvide i midterrabatten, men er det hele regnet med?

Aarhus kommune planlægger nu bering- beder vejen til en halv milliard på tværs syd for Aarhus for at kunne fodre motorvejen med flere biler. Ikke bare er det et kæmpe beløb for en kommune, men det er også destruktiv irreversibel grimhed, når asfaltiseringen nu når ud til en 3. ringvej.

Og om 5-10 år er fremkommeligheden sikkert dårligere end nogensinde, når den øgede biltrafik man har fremavlet, har opbrugt kapacitetsudvidelsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak