Kan infrastruktur betale sig? (Trafikpolitik)
Ofte læser vi om at anlæg af jernbaner, udvidelser eller opgraderinger ikke kan betale sig samfundsøkonomisk, om så jernbanen er gratis at anlægge. Hvor i mod en motorvej mellem to Jyske marker sagtens kan betale sig.
Her er en lille artikel der er endnu en pind på det bål. Artiklen handler om motorvejsudvidelsen mellem Århus og Skanderborg. Jeg vil på ingen måde gå så vidt som til at kalde de to byer for marker. Men jeg synes godt nok, at artiklen jubler over nogen håbløse små tidsgevindster.
Pendler du i bil mellem Skanderborg og Århus i den mest trafikerede time hver retning 220 dage om året, så sparer du nu 24 timer på et år.
HURRAAAAHHHH!!!!!!!
Det har kostet 523 millioner. Du sparer dermed lidt over 3 minutter hver gang, men det er kun hvis du kører i spidsbelastningen.
I artiklen - som desværre er endnu en tendentiøs artikel fra DR uden flere sider af sagen - fremgår det også, at tidsgevinsten ædes op de næste ti år, hvis trafikken stiger. Skal vi så udvide til 8 spor? 10 spor?
Jeg har intet imod biler eller andre transportformer end kollektiv trafik. Problemet er bare, at privatbilisme er noget af det mest pladsuøkonomiske. Fx så jeg for nogle år siden en reklame bag på en bybus i Oslo: "Denne ledbus kan erstatte 1 kilometer motorvejskø". Alligevel bliver politikerne ved med at investere i privatbilisme, fordi de fleste af kernevælgerne kører rundt i biler.
Mange hyler op over, at jernbane er umoderne, men de fleste biler i dag kører stadigvæk rundt med forbrændingsmotor - opfundet for mere end 100 år siden.
--
Med venlig hilsen
Scharfenberg
Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne