Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Kan infrastruktur betale sig? (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/10 2018, 13:32 (2226 dage siden) @ Horsecreek

Ofte læser vi om at anlæg af jernbaner, udvidelser eller opgraderinger ikke kan betale sig samfundsøkonomisk, om så jernbanen er gratis at anlægge. Hvor i mod en motorvej mellem to Jyske marker sagtens kan betale sig.

Her er en lille artikel der er endnu en pind på det bål. Artiklen handler om motorvejsudvidelsen mellem Århus og Skanderborg. Jeg vil på ingen måde gå så vidt som til at kalde de to byer for marker. Men jeg synes godt nok, at artiklen jubler over nogen håbløse små tidsgevindster.
Pendler du i bil mellem Skanderborg og Århus i den mest trafikerede time hver retning 220 dage om året, så sparer du nu 24 timer på et år.
HURRAAAAHHHH!!!!!!!
Det har kostet 523 millioner. Du sparer dermed lidt over 3 minutter hver gang, men det er kun hvis du kører i spidsbelastningen.

Motorvejsudvidelse virker: Pendlere sparer et døgn om året


Den interne rente på motorvejsudvidelsen Aarhus Syd-Skanderborg Syd er på 6,3-8,7%. Det er faktisk en pæn høj forrentning, når man sammenligner med andre projekter.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billederVeterantog kalenderBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak