Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB (Generelt)
Jeg undrer mig over følgende i DSBs pressemeddelelse;
"De nye el-lokomotiver skal primært køre i den sjællandske regionaltrafik som trækkraft for DSB’s 113 dobbeltdækkervogne".
Mit kendskab til de sjællandske dobbeltdækkervogne, er at de "kun" kan køre 160 km/t.
Hvorfor så købe et lokomotiv, som kan køre 200 km/t?
Og hvorfor købe et lokomotiv, som kan køre i Tyskland og Sverige?Har DSB lige "puttet lidt ekstra i posen" - og hvad koster dette ekstra?
Dronningen har vel fedtet lidt for DSB, da de to vogne til rådighed for kongehuset er bygget til 200 km/t og så kan de også komme til udlandet uden skift af lokomotiv.
Selvfølgelig -hovedet på sømmet!
Ellers ser jeg ikke meget andet end eventuelle ÖBB nattog, og eventuelle nye DBAG vogne til fjerntrafikken de vil kunne bruge dette "ekstraudstyr" til.
Det mere økonomiske havde været en ensystem-Vectron med Vmax 160 km/t. Og ja, det er også "hyldevare".
Nå, men under alle omstændigheder skal de nye maskiner nok blive en succes -og en tiltrængt afløser for ME'erne
P.S. Hvad mon de får af litra. EB?
--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums