Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB (Generelt)

af mss ⌂, 14/3 2018, 15:21 (2445 dage siden) @ William Skov

Jeg undrer mig over følgende i DSBs pressemeddelelse;

"De nye el-lokomotiver skal primært køre i den sjællandske regionaltrafik som trækkraft for DSB’s 113 dobbeltdækkervogne".

Mit kendskab til de sjællandske dobbeltdækkervogne, er at de "kun" kan køre 160 km/t.

Hvorfor så købe et lokomotiv, som kan køre 200 km/t?
Og hvorfor købe et lokomotiv, som kan køre i Tyskland og Sverige?

Har DSB lige "puttet lidt ekstra i posen" - og hvad koster dette ekstra?


Dronningen har vel fedtet lidt for DSB, da de to vogne til rådighed for kongehuset er bygget til 200 km/t og så kan de også komme til udlandet uden skift af lokomotiv.

Selvfølgelig -hovedet på sømmet! :-D
Ellers ser jeg ikke meget andet end eventuelle ÖBB nattog, og eventuelle nye DBAG vogne til fjerntrafikken de vil kunne bruge dette "ekstraudstyr" til.
Det mere økonomiske havde været en ensystem-Vectron med Vmax 160 km/t. Og ja, det er også "hyldevare".

Nå, men under alle omstændigheder skal de nye maskiner nok blive en succes -og en tiltrængt afløser for ME'erne :-)

P.S. Hvad mon de får af litra. EB?

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere
DSB MA1

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak