Siemens skal levere nye el-lokomotiver til DSB (Generelt)
Jeg undrer mig over følgende i DSBs pressemeddelelse;
"De nye el-lokomotiver skal primært køre i den sjællandske regionaltrafik som trækkraft for DSB’s 113 dobbeltdækkervogne".
Mit kendskab til de sjællandske dobbeltdækkervogne, er at de "kun" kan køre 160 km/t.
Hvorfor så købe et lokomotiv, som kan køre 200 km/t?
Og hvorfor købe et lokomotiv, som kan køre i Tyskland og Sverige?Har DSB lige "puttet lidt ekstra i posen" - og hvad koster dette ekstra?
Det koster ikke ekstra, tværtimod. DSB har meget fornuftigt købt en standard Vectron, og ikke designet et lokomotiv selv. Det ville derimod koste at begynde at fjerne/udelade dele eller på anden måde nedgradere hyldevaren, både i forhold til at administrere flere varianter, og i forhold til en fornyet myndighedsgodkendelse såfremt forandringen vurderes at være signifikant. Hvad tror du ikke det ville koste at købe 26 Passat'er med en anden motor end den VW tilbyder som standard?