IC4 under ophugning (Generelt)
Helt otroligt! Vilken skandal dessa IC4-tåg har blivit!
Tåg som inte ens fått gå i riktig reguljär trafik skickas till skroten.
Detta påminner om skandalen under 1980-talet i Storbritannien med de så kallade APT-tågen. Omkring 1980 skulle dessa vara Storbritanniens stolthet. Moderna höghastighetståg och de ville till och med jämföra dessa med TGV. Och sedan blev det bara skandal. Redan åren före 1990 blev dessa skrot. Se länk:
http://farm2.static.flickr.com/1307/4600911217_9ef8527650.jpg
For ikke at tale om mange af de ulykkelige britiske dieselllokomotiver fra sidst i 50'ene og 60'rene....
Jeg har også tit tænkt at hele IC4-fadæsen mindede om british Rails anskaffelser af uprøvede typer i ret store serier som aldrig blev driftsikre og stort set var væk sidst i 60'rene.
Et godt eksempel er klasse 17: 117 stk. Bygget 1962-65 og alle udrangeret 1968-71
https://en.m.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_17
Eller de mange typer fra North British fabrikken. Velrenommeret for bygning af damplokomotiver, men floppede totalt med dieselloks. Klasse 21 var 58 i antal. Indsat 1958-60 og alle væk i 68.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_21_(NBL)