Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC4 under ophugning (Generelt)

af Niklas Bygdestam, 26/6 2017, 22:00 (2705 dage siden) @ andersj

Så går det løs på en skrotplads i Randers. IC4-vogne klippes i stumper og stykker, og stumperne køres til et sorteringsanlæg i Grenaa.

Fem IC4-sæt skrottes - og senere skrottes seks IC2-sæt. Forinden er reservedele "pelset" fra togene. Det er foretaget af DSB-personale i en lejet hal på Bombardier i Randers.

[image]

Helt otroligt! Vilken skandal dessa IC4-tåg har blivit!

Tåg som inte ens fått gå i riktig reguljär trafik skickas till skroten.

Detta påminner om skandalen under 1980-talet i Storbritannien med de så kallade APT-tågen. Omkring 1980 skulle dessa vara Storbritanniens stolthet. Moderna höghastighetståg och de ville till och med jämföra dessa med TGV. Och sedan blev det bara skandal. Redan åren före 1990 blev dessa skrot. Se länk:

http://farm2.static.flickr.com/1307/4600911217_9ef8527650.jpg

Hurtige dieseltogsæt er der næsten ingen der har haft succes med siden IC3 (hvis vi ser bort fra England). ICE-TD nåede heldigvis kun at blive bygget i 20 eksemplarer før man indså at man havde bestilt noget der ikke rigtig virkede. DB var dog ikke så afhængige af de togsæt som DSB er af IC4.


Detta är ett problem som vi egentligen är befriade från i Sverige. Man har under mycket lång tid haft en omfattande elektrifiering. Detta har gjort att om man ska beställa ett modernt höghastighetståg så har det uteslutande alltid handlat om att det ska vara elektriskt.

Sista banan i Sverige där det var mer aktuellt med ett snabba (hurtige) dieseltåg var mellan Kristianstad och Karlskrona. Där köpte man också IC3 vilket blev lyckat. Det var nog sista gången man i Sverige satsade på dieseltåg för längre sträckor som fjärrtåg. Banan mellan Kristianstad och Karlskrona elektrifierades 2007 och sedan dess går det bara Öresundståg där.

Angående misslyckade tåg som gör skandal så är det intressanta att APT som misslyckades var elektriskt. Något tidigare hade de i Storbritannien tagit fram IC-125 och dessa var dieseltåg och finns kvar än idag, även om de numera tänker ersätta dessa nu.

Men APT och IC4 får nog ses som två likvärdiga skandaler.

--
Niklas Bygdestam
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak