Endelig: Samlingslisten fra Danmarks Jernbanemuse (Generelt)
Det er altså tilladt at have en mening om de ca 5-6 mio offentlige kroner Jernbanemuseet koster årligt (plus det løse som ikke indgår). Herunder hvad man skal passe på og hvilket ikke. Alle bidrager, også selv om man ikke sponsorerer arbejdstid.
Jovel, der skal prioriteres. Og her der det interessant at rigtig gamle køretøjer ikke er blevet indprioriteret for at skabe bredde. Man kan også argumentere at vægten bør ligge på den periode hvor jernbanen faktisk spillede en afgørende rolle i både samfundets udvikling og med hensyn til innovation. Moderne jernbane er i den grad blot et sekundært produkt af den kontemporære innovative bølge og i den grad kun afledt it-, bil- og flyindustriens frembringelser.
Det første S-tog var helt klart med til at skabe det København, ligesom de Cl-vogne man nu skiller sig af med gjorde det moderne at kunne udvikle byen udover S-togsnettet i Nordsjælland.
Jeg synes det er fint at man gerne vil have 3 B-vogne osv. for at kunne fremvise et IC-tog, men er det det værd, hvis det skal ske på bekostning af et tre-vogns S-tog fra 1930'erne? Jeg kunne godt tænke mig at se argumentationen og vejningen af de enkelte valg overfor hinanden.
Alt skal ikke være gru - udvalget af godsvogne er stort set godt, med nogle få undtagelser. Det skal virkelig have "thumbs up".
Og et godt jernbanemuseum er ikke godt uden en samling af store lokomotiver. For nu at tage et eksempel er Nynäs-magasinet i Gävle fantastisk at gå rundt i, netop fordi det ikke er "formidlet", men har karakter af et rum for gamle tog i alle aldre og afskygninger, man kan gå på opdagelse i.
Man kan blive ved med at danne sig billeder af et museum, og hvordan det bør være og derfor er det netop så vigtigt at vision, mission og strategi kommer for dagen - hvis den findes. De tre ting bør veteranbaner også arbejde med, uden at kvæle den optimistiske ånd som indtil nu har drevet værket. Det er faktisk fantasteriet som gør at der overhovedet findes noget jernbanemuseum og at der findes gamle og ikke så gamle jernbanekøretøjer bevaret. De er blevet udvalgt med kærlighed og veneration og for dette er museet sådan set kun en ramme, der i praksis kunne få det til at lade sig gøre.
--
ئۇلغىك