Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016 (Generelt)
Når det så gælder Bn vogne eller MR så er det ikke noget folk savner eller har gode minder ved. Det har altid blot været regionaltog hvor man halvsov på vej til eller fra arbejde.
Historien bag MO og MR er på flere områder ganske den samme.
MO 'reddede' et antal sidebaner fra afvikling, da de ikke havde økonomi til dampdrift, men kunne overleve (lidt længere) med MO og dieseldrift.
Historien er lidt den samme med MR. MO var for dyr i drift i visse sidebaner, men med indkøbet at de lettere og driftmæssigt mere økonomiske MR sæt, så kunne driften opretholdes på sidebanerne. MR blev jo også starten på timedriften med regionaltog i Jylland.
I dag er der vist ingen der sættet tvivl ved om der er 'værd' at have et MO-sæt i drift, og det samme vil ske med MR om måske 10-20 år. Det kan godt være at MR mest blev benyttet som pendlertog, men det gør i mine øjne kun toget mere repræsentativt.
Det undre mig, at MR skulle være så vanskelig at bevare som museumstog. MR er jo ikke et teknisk avanceret tog som f.eks. ME eller EA.