Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Danmarks Jernbanemuseum på tærsklen til 2016 (Generelt)

af Danmarks Jernbanemuseum ⌂, Odense, 18/1 2016, 20:02 (3168 dage siden)

Danmarks Jernbanemuseum har, ligesom I andre, rundet nytåret og taget hul på 2016. Vi synes, at det er det perfekte tidspunkt til at give jer et indblik i tingenes tilstand på museet.

Endnu et MR-togsæt i samlingen
Vi overtog MR/MRD 4012 og 4212 den 2. oktober efter nogen tids forhandlinger, hvor vi naturligt ikke ville kunne melde noget ud til jer med sikkerhed, på grund af forhandlingernes mange usikkerheder.

Til sidst kom vi dog frem til en aftale, der indeholdt en klausul. Klausulen dikterede, at togsættet skulle være flyttet til et af museets områder inden d. 31. december 2015, og da togsættet ikke længere var i revision, skulle vi søge om en såkaldt transporttilladelse.

En transporttilladelse kan kun søges, hvis man har en køretilladelse, og da Danmarks Jernbanemuseums køretilladelse netop faldt på plads omkring indgåelsen af aftalen, ville vi ganske naturligt gerne selv stå for kørslen.

Nu var det hele kun et spørgsmål om hvilken trækkraft, vi skulle vælge, og hvornår transporttilladelsen faldt på plads.

Tilladelsen og alle godkendte papirer indløb få dage før jul, og vi skulle være hurtige for at mønstre et hold af frivillige og et køreklart lokomotiv. Det var nemt at finde et hold frivillige, hvis fingre længe havde kløet for at komme ud på de lange skinner igen, og lokomotivvalget faldt på K 563.

Den 29. december kunne vi bringe togsættet hjem til museet i Odense for fuld damp. Hvorfor vi valgte et damplokomotiv, vender vi tilbage til, men først vil vi vende os mod vores MR-togsæt i flertal.

MR, hvad nu?
Det virker måske som om, at Danmarks Jernbanemuseum bliver overlæsset med MR-tog, for vi har jo i forvejen togsæt 88.

Vi har valgt at tage sæt 12 ind i samlingen, fordi den er klædt i Arriva fra inderst til yderst. Den har både bemalingen og interiøret til at fungere som den museumsgenstand, der repræsenterer en væsentlig periode i 00’erne, hvor Arriva efter politikernes historiske ændring af hvordan jernbanedrift er organiseret, vandt udliciteringen af nærtrafikken på jernbanestrækningerne i Midt- og Vestjylland.

Da toget ikke kommer til at køre hos os, vil vi kun beholde den ene halvdel af togsættet som museumsgenstand. Vi ved dog ikke, om det bliver MR eller MRD, men vi ved, at vi for nu beholder den anden del af sættet:
Koblingerne mellem MR/MRD er ikke af den konventionelle slags, så for at kunne flytte togsættet, beholder vi indtil videre den ene som”transportvogn” og den anden som museumsgenstand.

Sæt 88 står stadig afventende i Randers, for at blive vurderet sammen med resten af museets omfattende samling. Vi har dog allerede afgjort, at vi heller ikke vil komme ud at køre med sæt 88, da sæt 88 for længst har vist sig at kræve for mange ressourcer til veterantogsdrift.

Damp i stedet for diesel
Fotografer og entusiaster imellem har efterhånden spurgt mange gange, hvorfor vi valgte at hente toget i Fredericia med K 563, når nu vi i forvejen har driftklare MZ og MY med ATC.
Svaret er, at selvom vi har teknisk driftklare ATC-maskiner, er vores maskiner dog ikke driftklare på papiret.

Køretilladelsen kom i efteråret, så vi kunne komme ud at køre hurtigst muligt. Vi kunne dog kun komme i gang igen allerede i efteråret, hvis vi valgte at få vores driftstilladelse i en flertrinsraket.

Når vi siger flertrinsraket, betyder det, at vi som det første fik godkendelserne på plads til vores Köf-traktor og materiel til Havnebanen.

På trin 2 fik vi godkendt K 563, de brune stålvogne og en række godsvogne. Det er dette trin, vi nu er på, indtil vi får de næste maskiner sat i drift.

MZ 1401 og S 736 er de næste, der venter på at blive sat i drift igen, men før dette kan ske, skal vi indsende reviderede betjeningsmanualer, vedligeholdelsesforeskrifter og uddannelsesbeskrivelser til Trafik- og Byggestyrelsen.
Samtidig skal materiellets vedligehold leve op til de nye retningslinjer både fysisk og administrativt, ligesom en del efteruddannelse/merit skal på plads for personalet.

Niveauet for vores sikkerhedsstyring er sat endnu højere end det nogensinde har været, så nu knokler både museets ansatte og frivillige på højtryk for at komme på skinnerne igen.

Vi vender stærkt tilbage
Og vi kan love jer for, at vi kommer på skinnerne igen med fornyet kraft.

Når den store mængde papirarbejde er tærsket igennem, vil Danmarks Jernbanemuseum igen kunne tilbyde både bestilte særtog, særarrangementer og veterantogskørsler med den danske jernbane som historisk baggrund.

Planerne er lagt fast i hovedtræk, men inden vi kan dele dem, skal vores frivillige orienteres. Det sker i den kommende periode, og så lægges kørslerne op på museets hjemmeside.

Hvis ventetiden bliver lang
Med andre ord, kan vi ikke rulle det fulde arsenal af veterantog ud endnu. Vi har dog andre tilbud, som I kan fordrive tiden med, mens I venter:

- Hold øje med vores hjemmeside www.jernbanemuseet.dk, hvor vi både holder jer opdaterede om den kommende åbning af vores nye videncenter og vores fotosamling, der meget snart bliver tilgængelig under menupunktet “viden og samlinger
- Læs om godt 1500 af vores museumsgenstande, der netop er blevet registreret og gjort tilgængeligt her
- Følg os på Facebook og få de seneste opdateringer om vores arrangementer såsom jernbaneKULTUR og historier om vores materiel og særlige temaer.
- Hold øje med jernbanen.dk, hvor vi fra tid til anden holder jer opdateret med nyheder med ekstra fokus på baggrund og teknisk forståelse.
- Er I medlem af museumsklubben, får i det trykte nyhedsbrev fire gange om året, og registrerer I jeres e-mail, modtager I også det digitale nyhedsbrev, som kommer oftere end det trykte.
- Lær om baggrunden for de valg, vi træffer, ved at læse vores mission, vision og strategi frem til 2020 her
- I kan også downloade app’en Jernbanehistorie med fotos og historier om 100 danske stationer fra App Store og Google Play.

Og endelig håber vi på at se jer på Danmarks Jernbanemuseum i Odense, til endnu et begivenhedsrigt år i 2016 med store oplevelser og viden.

--
Med venlig hilsen

Filip Gram
Enhedsleder, Restaurering og Veterantog
Danmarks Jernbanemuseum

Da vi gerne vil give jer de bedste svar på konkrete henvendelser, vil vi bede om at I fortsat sender os en mail på
info@jernbanemuseet.dk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak