Driftstatistik/resultater, ex Nordsjællandske privatbaner i
Hej
Vihgar i tidligere tråde været inde på forskellighederne for de tre baner der trods alt kørte i det samme amt både mht driftsmateriel-og form.
Med udgangspukt i Plum et als glimerende Gribskovbanebog er der en mistanke der længe har ligget og lure og som Herreværelsert nok har nogle bud på.
Et af rationalerne bag banen var jo godstrafik i forbindelse med Grib Skov som alternativ til pramdrift mm på Esrum Kanal.
På trods af mange brændepladser/spor i skoven slår det mig at skovgodset egentligt aldrig kom til at fylde aå meget som forventet???
Bortset fra besættelsen og årene efter var der overhovedet ikke meget gods at køre med.
Man kan vel ud fra statistikken ikke se hvad der er skovgods og øvrig gods, men alligevel? Og godsudskibningen i Gileleje havn med skovmaterialer var da heller ikke imponerende?
Har dette sin rigtighed, at skovgodset aldrig rigtig fik den rolle som det vat tiltænkt?
I øvrigt er forordet i bogen jo meget rammende, måske med lidt småjuseringer: Fra (skov)bane vvia udflugtsbane til lokalbane.
Hilsen Ole