Lejevogne, 12,5t

af Per Nielsen, 15/2 2025, 16:11 (4 dage siden) @ UTJ

Det er samme tegning, jeg har, (IIb1 ex Blatt 8). Det ses tydeligt, at vognbredde over sidevægge er 2650 mm. Andre tegninger af samme vogntype - især fra 'die normalien-güterwagen' side 280 - viser en indre bredde på 2600 mm + vægtykkelse på 2x25 mm. Dette giver et bundfladeareal på 7,12 x 2,60 m eller 18,5 m². I papirer fra DSB mafd arkiv fremgår, at 46 af de oprindelige 100 ens vogne fra 1899 Zypen blev efter nogen tids hensættelse bl.a. i Korsør/Halsskov overført til nævnte danske privatbaner i 1912, og resten blev sendt retur til DWL. Hvad er der at misforstå/overfortolke her?
Den eneste fejl jeg har begået her, var at kalde tegningen for IIa1 i stedet for IIb1. Undskyld.
Mht til GDS-vognene omtaler jeg også kun de oprindelige I 1-4 - ikke de omkring 1935 anskaffede vogne.
Den mest originale vogn OHJ QT 337 har jeg selv set være bygget 1899 Zypen - og ikke andre steder eller år.
Mvh
Per
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

JFJ OL2
Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak