ZI 9990 realiseret

af Per Nielsen, 14/2 2025, 08:52 (6 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Per Nielsen, 14/2 2025, 09:37

Tyske vogne, der var godkendt til kørsel i DK ("udlandet") var forpligtet til at påmale disse sorte felter. Men derfor kan den viste vogn da godt være en dansk ZH(?) vogn. Da jeg i sin tid erfarede om Zi (der findes altså også en ZJ vogn - postvæsenets brændevogn, hvis nogen skulle have glemt) troede jeg først, der var tale om 2x4m akselafstand, men det forhindrede jo vognens længde, at man kunne tro.
Det er iøvring således, at målene passer perfekt til en alm lukket godsvogn af den type fra 1899 Zypen, der hos DB efter 1954 blev betegnet Gw 01.
Dem lejede DSB mindst 100 af i 1908 fra DWL til hjemsendelse i 1912. De havde dengang litra LH(!) 12340-13439. I 1912 købte danske privatbaner (GDS, APB, OHJ og HTJ) 46 af dem. De var alle bygget 1899 Zypen, selvom både banerne og jernbanehistorikere igennem tiderne har prøvet at bilde "os" noget andet ind. Alle havde samme mål: Akst 4,00m Lop 8,50m Bdfl 18,5m² læsselængde 7,12m osv. Hele historien med tegninger og fotos kan findes på min hjemmeside her:
www.toppsmagic.dk/drm2/46prbv1912.pdf
Per


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Københavns Frihavns-Aktieselskab
Københavns Frihavns-Aktieselskab

Historien om Københavns Frihavn med fokus på det rullende materiel fra 2-koblede damplokomotiver over Triangel traktorer til tidligere DSB MH rangerlokomotiver. I artiklen er der endvidere links til mange billeder af materiellet.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak