Lokofører Karlsens flammer

af Mo 568, 6/11 2024, 00:19 (16 dage siden) @ Oversmeden

Årsagen til branden på 1447 den 22 februar 2001 var ikke manglende rengøring.

Lokomotivet havde fået eftermonteret direkte E-bremse. Konsollerne til bremsekontaktorerne var underdimensioneret, så kontaktorerne ”svajede” når de skulle bryde bremsestrømmen.

På 1447 antændte ”brydegnisten” en brand dybt i den bakelitplade som kontaktorerne var monteret på. Ilden ulmede

i pladen allerede fra dagen før, hvor en Lkf i Næstved under klargøring havde bemærket at der lugtede brændt i generatorrummet.

Ilden brød først ud lige efter lokomotivet var afgået fra Viby mod Roskilde bagest i et styrevogntog. Toget gik i stå omkring broen over Søndre Ringvej, hvilket gjorde det svært for brandvæsnet at komme til.

Det er svært at vurdere om de fotoer der vises her kommer fra 1447 eller 1455 som brændte på Lolland den 14. januar 2001.

I min erindring virkede generatorrummet på 1447 ikke så beskadiget som fotos viser. Men det kan ikke siges med sikkerhed, fordi apparatskabet er afmonteret på fotos.

--
Thomas Albøg Olsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak